En klassisk måte å lure brukere på internett til å gi fra seg både den ene og andre informasjonen, f. eks brukernavn/passord, kredittkortinformasjon osv, er ved såkalt «Phishing» (Wikipedia).

Denne typen datakriminalitet har tatt seg opp veldig de siste årene, og har ført til mange problemer for både bedrifter og privatpersoner. De siste årene ser man stadig forsøk på phishing som også baserer seg på norsk tekst, som gjør det enklere å gå på en smell. Mange er dårlige formulerte eposter, typisk oversatt av Google Translate, mens det også har kommet eposter som ser relativt troverdige ut. Eksempler er eposter fra «Skatteetaten», «Telenor», «Altinn» osv.

Unngå problemer – vær forsiktig

Det er allikevel rimelig enkelt å avsløre en falsk epost som dette i de aller fleste tilfeller. Det første man bør tenke på er om man venter en epost fra en aktuelle leverandøren. Hvis du f. eks har Telia mobil-abonnement, og har fått en «faktura» fra Telenor, bør det blinket et lys. I tillegg er det ganske naturlig å se på avsender-epostadressen. Navnet på avsender kan gjerne være f. eks. «Telenor kundeservice», men ofte ser man da at epostadressen er noe sånt som «kundeservice@13net.iikelk.ru» eller tilsvarende. Dette er enkelt å sjekke, og er noe man absolutt bør gjøre før man åpner evt. linker og vedlegg.

Apropos linker. Hvis det er en link phisheren ønsker at du skal åpne, så står det f. eks «Oppdater informasjon her» og er en link. Dobbeltsjekk denne ved å holde musepekeren over linken uten å trykke på den. I de aller fleste epostprogram vil du da få opp den faktiske linken du vil komme til. Sjekk her at domenet (f. eks. telenor.no) er riktig. I noen tilfeller vil phisheren også lage et domene som ligner på hoveddomenet, f. eks www.telenor.no.313net-iu.jp eller lignende.

I tillegg inneholder mange slike eposter også en «Meld meg av nyhetsbrev«-knapp, som man i alle tilfeller bør unngå å bruke. Disse linkene er linker som enten gjør mye skade, eller som i beste fall bekrefter for phisheren/spammeren at epost-kontoen din faktisk er i bruk.

Oppdatert programvare/antivirus

En annen viktig faktor for å unngå problemer er naturligvis å holde programvaren sin oppdatert. Både operativsystemet (Windows, OSX osv), og ha god antivirus som kan hjelpe deg å unngå smeller. Noen få antivirusprogrammer stopper også kryptovirus. Et eksempel på dette er Panda Antivirus når denne er satt opp riktig. Askus IT kan bistå med både innkjøp og oppsett av Panda.

Les også mer om trygg bruk av internett på nettvett.no